Adjektiv: på avigan: ut och in; om ett klädesplagg som vrängts med insidan utåt.
Synonymer: vrängd

Dessutom en ordlek med mitt namn; Anna och sonens; Viggo!

onsdag 24 februari 2010

Tröjor till två


Tröjan med randig ärm är presenttröja till en snart 2-åring (min brors lilla, det vill säga kusin till vår grabb). Den andra får sonen. På bilden är sonens tröja inte fållad ännu, men NU ligger den helt klar vid sybordet.

Det gråa tyget är ett lite stummare tunt trikåtyg som jag ropat in på Tradera. Det randiga är från MG-tyger. Mönster: Burda nr 9614, men istället för att bara fålla upp sonens tröja så fick det bli ett kantband (tack till Kokalal som har en suverän beskrivning på hur man får till den saken!).

Jag är mycket nöjd med tröjorna överlag, men har insett att det finns en poäng med att inte följa sybeskrivningen alltid. Istället för att sy ihop ärmarna först och därefter fålla så valde jag att på den grå tröjan istället göra tvärtom. Då kan man sy ärm och sidsöm i ett svep och dessutom så slipper man att trä på en jäääättetrång barnärm på symaskinen. Fållsömmen på den randiga ärmen som gjordes på det sättet blev inte så snygg som jag hade önskat. Som synes på bildbeviset:

Den här gången vågade jag mig på att sy även halsringningen på overlocken, vilket gick prima! Det trista problemet med att det inte är så snyggt därbak i halsen när tröjan fotas ska lösas på sonens egna tröjor med att jag ska sy i namnlappen där har jag tänkt (väntar leverans från Mina namnband snart). Å andra sidan är det ju ett ganska fånigt "problem"; det syns ju inte när tröjan används.

2 kommentarer:

  1. Hej igen! Superfina tröjor! För att inte ha sytt på sålänge, kan jag inte annat göra än att bocka och buga!
    En tanke angående halsringningen... Håller med dig om att det är itte-bitte litet problem, men det är ändå kul när man kan få till det just sådär snyggt som man själv vill. :) Mitt tips är att du sätter skarven på halsringningen vid axelsömmen. Det tycker jag blir jättefint. Inga fula synliga OL skarvar alls bak i nacken!

    SvaraRadera
  2. *tar mig för pannan*
    Vilken superenkelt och smart lösning! Borde jag ha tänkt på själv!!

    SvaraRadera