Adjektiv: på avigan: ut och in; om ett klädesplagg som vrängts med insidan utåt.
Synonymer: vrängd

Dessutom en ordlek med mitt namn; Anna och sonens; Viggo!

onsdag 26 januari 2011

Syskonplagg



Första syskonkläderna sydda till våra barn! En tröja till storebror Viggo och en body med korta ben till lilla syskonet. Övade lite på modellerna, eftersom jag har planer på att använda dem till sömnad åt andra syskonpar också.

Mest nöjd med: Bodyn gillade jag mer än tröjan. Även om tröjan också blev bra. Knäppningslisten valde jag dock att göra en falsk variant av. Onödigt att sy tre knapphål på varje axel som ändå aldrig kommer att användas på riktigt tänkte jag.

Mindre nöjd med: Knäppningen i grenen på bodyn blev lite konstig. Kändes som att tygdelarna inte riktigt matchade i längd mot varann. Å andra sidan tänker jag mig att det blir ganska bra och uttänjt när en liten blöjbak kommer i den!

Mönster: Bodyn är från första uppslaget i Ottobre nr 1/2011. Sydd i strl 56. Har gjort om mönstret något; valde att göra kantband istället för mudd i halsringningen och en liten knapp på axeln. Minns att det inte var alltför roligt att dra trängre öppningar över ett litet babyhuvud i den åldern.
Tröjan är sydd från mönstret på sidan 10 i samma nummer. Storlek 104. Dock med modifieringen att jag gjorde knapplisterna falska.

Tyg: Underbart retrotyg med ringar från Kameleont design. Matchat med cerise mudd som jag hade hemma sedan tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar